Mijn eerste Volvo: 142 automaat 1968. 
Nou, daar zit ik dan als inmiddels 21 jarig gelukkig getrouwd jochie trots als een pauw naast mijn eerste echte Volvo. De oplettende kenner ziet meteen dat de grill niet hoort bij een 142 van 1968. Ja, als je jong bent wil je je auto jonger laten lijken, dus schroefde ik er een grill van een 1973 model in. Bovendien vond ik de schuine streepgrill mooier staan en maakte hem nog meer Volvo. Dacht ik toen. 

De typeaanduidingen zijn met ingang van dit model die in 1966 op de markt kwam als opvolger van de Amazon wat logischer geworden. 142 staat  voor nieuwe Eerste serie met Vier cilinders en Twee deuren.

 

 

 

FOTO : DE 142 MET CARAVAN IN BOS
Zwart/wit foto's uit 1978. Op de linker foto had ik de auto nog niet zo lang en heeft hij nog de originele grill. FOTO : LUCHTFOTO VAN DE 142

Ik kocht deze auto in 1978 voor 2000 gulden. Dat was de inruilprijs die de vorige eigenaar van de Volvodealer kreeg. Er stond al 220.000 km op de teller. De 1778 cc (B18) motor draaide op LPG en was eigenlijk te licht om onze caravan mee te slepen maar deed het toch zonder problemen als ik maar niet harder dan 80 km/u wilde gaan en niet te veel tegenwind had.  

Het uiterlijk van dit model is door Volvo tot 1973 niet echt veel veranderd. Wel kwam er o.a. een 1986 cc motor (B20) in, een andere grill met de bekende schuine streep en verzonken deurkrukken.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Zie hier de stereo-sensatie uit de jaren zeventig. In de beschrijving stond: "U kunt stereofonische muziek beluisteren van 8-sporen tapecassettes, maar ook naar de radio luisteren. Met drie drukknoppen zodat u snel op het juiste station kunt afstemmen zonder uw blik van het verkeer af te wenden". Geinig hè. 

 

 

 

 

In de zomer gingen we in het weekend vaak een dagje weg met de caravan. Van 's morgens vroeg tot 's avonds na het ondergaan van de zon.

 

 

 

 

 

 



Met rijlessen moet je vroeg beginnen.


Een mobiele "kinderbox".
  Zie hem hier echt "rijden".
Op deze foto's uit 1980 en 81 wordt de auto als "speelplaats" door onze kinderen gebruikt. Zo zie je maar weer waarom een Volvo zo vaak de titel van ideale gezinsauto kreeg. Zo beleeft iedereen er plezier aan. Meer bruikbare foto´s van deze auto heb ik niet meer want de 142 moest helaas na 4 jaar trouwe dienst weg omdat er te veel hoge kosten aan kwamen zoals een versleten automaat en veel slechte carrosseriedelen. Ook de B18-motor was toch eigenlijk te licht om een caravan te trekken waardoor we beter op zoek konden gaan naar een andere. Dus gaan we maar verder op de volgende pagina met zijn opvolger, de 144 van 1974.

 

                                                                                                   

 

 

 het keuzemenu:          
< De pagina met onze huidige Volvo 240 uit 1983 vanaf 1994 tot nu. < De pagina met de Volvo 144 van 1982 tot 1994.
       
       
< Lachen om oude foto's van mij uit de "schoenendoos" en ontdek ook meteen mijn andere interesses. < Als Volvo-gek spaar ik natuurlijk ook Volvo miniaturen. Bekijk daar mijn verzameling.

 

 

 

..