Onze huidige Volvo, de 240 DL uit 1983.

  

 foto's van de binnen- en buitenkant (en ik moet er natuurlijk per se ook bij ).

 

 

 

 













Even wat informatie over de 240. De 200 serie kwam in 1974 als opvolger van de 100 serie De uiterlijke kenmerken zijn de langere en schuine neus en iets veranderd interieur. De eerste reeks heette nog gewoon 244 of 242 of 264. In 1982 werd het laatste getal (aantal deuren) veranderd in een 0 en werd het dus 240 of 260 ( serie 2 met 4 of 6 cilinders). Al lijkt hij veel op de 140 toch is er goed over dit model nagedacht. Er werd al in 1972 een Volvo gemaakt die veel van de 244 weg heeft. Dit testmodel werd een Experimenteel Veiligheidsvoertuig genoemd (VESC) en zat boordevol veiligheidssnufjes zoals extra zware bumpers + kreukelzones, ABS, airbag en zelfs een camera achterin . Handig bij parkeren. En nog veel meer nieuwe techniek. En dat al in 1972 ! In de 240 die echt in productie kwam zijn veel veiligheids voorzieningen aangebracht. Een verbetering ten opzichte van de 140 was de voorwielophanging. De 240 kreeg McPherson veerpoten voor meer comfort en veiligheid. Tot 1975 zat de vertrouwde B20 motor er nog in. Deze werd vervangen door de B21 met bovenliggende nokkenas. Wat later kwam weer een lichtere motor, de B19. (zit ook in mijn 240). Is toch eigenlijk te licht voor zo'n zware auto.  foto: VESC in museum

hier sta ik in 1996 bij de VESC in het Volvomuseum in Gotenburg


In 1979 werden de koplampen rechthoekig en de kofferbak afgerond voor een lagere tilhoogte en grotere achterlichten. In 1981 werden de grote bumpers vervangen door de smallere 'normale' bumpers. De 240 is daarna steeds verder technisch doorontwikkeld en uiterlijk regematig gefacelift maar het sterke tank-imago is altijd gebleven. Als iemand de pech had een 240 als tegenpartij bij een aanrijding te treffen dan kon die vaak meteen naar de sloop terwijl je bij de 240 alleen de krassen van de bumper hoefde te poetsen. De laatste sedan rolde in 1991 van de band en mag nu al een echte klassieker genoemd worden. De stationversie 245 ging nog 2 jaar door. Van de totale 200 serie dus inclusief 6 cilinder (260) zijn er 2.862.415 gemaakt.

 

 

 

Het was in mei 1994, na 12 jaar Volvo 144 rijden (zie andere pagina) best wel even wennen aan onze 'nieuwe' auto. Pas na zo'n half jaar heb ik hem echt geaccepteerd en ben ik ook aan hèm gehecht geraakt en wil hem zo lang mogelijk bij ons houden. We zijn met hem in Zweden op zoek gegaan naar z'n familie van de vroegere generatie. Bovendien moet iedere Volvofiel toch eens in z'n leven in het Volvomuseum geweest zijn. Is ècht schitterend om al die oude modellen in het echt te kunnen zien.

Bus

KOMENDE FOTO :VOOR HET VOLVOMUSEUM IN ZWEDEN

P1900

 

 

 


Ook aan een Volvo moet wel eens gesleuteld worden....    
 

REMBLOK

 

Ik probeerde reparaties en onderhoud zoveel mogelijk zelf te doen. Voor werk aan de onderkant kon ik altijd terecht bij mijn oom Jan, die helaas is overleden. Hij had namelijk in zijn schuur een put gemaakt. Dat was heel handig en daarom de rit er naartoe (drie kwartier) wel waard.  Die put  was voor mij helaas toch iets te ondiep. Vandaar mijn vette haar, haha.


Ik kreeg laatst van mijn tante 2 foto's uit 1987 van ome Jan en zijn Volvo 343. Hier rechts sleutelen we samen in de put aan de legendarische automatische versnellingsbak van de 343.  

 

 

 

Zo, ik ga even een stukje rijden.
FOTO: DE PROEFRIT
Kijk maar vast verder, ik ben zo terug. 

 

 

 

 

In de loop der jaren heb ik wat veranderingen aangebracht en ingebouwd. Ik heb eigenlijk van de DL een GL gemaakt door er extra's in te bouwen die wel standaard op een GL zijn zoals stuurbekrachtiging, een overdrive, elektrische raambediening, lichtmetalen velgen en een voorspoiler onder de bumper. Andere extra onzichtbare accessoires zijn centrale deurvergrendeling , alarm en startonderbreker. Ik heb ook tijdelijk een spoiler op de kofferdeksel gehad zoals op sommige foto's nog te zien is. Alleen een passende schietstoel heb ik nooit niet kunnen vinden. Is eigenlijk ook niet handig zonder schuifdak

 

 

 

                                                                                                                     

 

 

 

 

               

Om de carrosserie in ons natte land tegen roest (en pekel) te beschermen is een goede anti-roestbehandeling aan te bevelen. Klik op de foto hierboven voor een paar interessante foto´s van de behandeling bij Jan van Egmond.
 

 

 

 

 

 

Maandag 9 februari 2004. Deze dag stond om 14.12 uur de kilometerteller even op 200000. Het is niet echt veel voor een Volvo maar toch een mooi moment om even bij stil te staan en een foto te maken van deze mijlpaal. We gaan vrolijk verder met de derde ronde. 

 

 

 

 

Begin 2004 ging ik even langs bij de Volvodealer en parkeerde de 240 naast een nieuwe S40 in bijna dezelfde kleur. Zie daar 2 Volvogeneraties gezellig naast elkaar staan. 

Mijn zoon is natuurlijk opgegroeid met Volvo en staat hier in de zomer van 2004 samen met mij trots te zijn naast zijn eigen Volvo 440 1.8i uit 1994. 

 

 

 

 

 

 

  

Hier ben ik op een clubsleuteldag van het Volvo240/260register, waar ik dus lid van ben. Deze keer gehouden bij Volvo-dealer Hooftman in Alphen a/d Rijn.

Hier kan ik makkelijk zelf kleine reparaties op de brug uitvoeren.

Klik op een foto voor een vergroting.

 

 

 

 

 

 

Elk najaar is er de Volvo Klassieker Beurs. Altijd leuk om de oudere Volvogeneraties bij elkaar te zien en te kijken of er nog een goed onderdeel te vinden is.  

Een paar foto's gemaakt op de beurs van  2005 en 2006, waar ik een paar prachtige Volvo's sta te bewonderen met nog eenvoudige techniek uit de tijd dat ik nog een zaadcel was. 

 

 

 

 

 

 

Het is hier juli 2006. Zie hieronder een kort filmpje van mij en de 240.

 

17 november 2006. Een medewerker van Carglass vervangt voor mijn eigen huis de voorruit omdat er 2 weken eerder spontaan een scheur in sprong tijdens een rit. 

De spoiler op het kofferdeksel er inmiddels weer af. Vond ik niet meer mooi staan en ik wil eigenlijk alleen nog maar originele Volvo-dingen er in en op.

 

 

 

 

12 januari 2008 was een belangrijke feestelijke datum. Die dag was het 25 jaar geleden dat de 240 de Volvofabriek uitrolde om richting Nederland te gaan en daar bijna een maand later, op 9 februari 1983, Nederlandse kentekenplaten opgeschroefd te krijgen voor een (neem ik aan) blije eerste eigenaar en om dan 11 jaar later bij mij als blije tweede eigenaar terecht te komen.    
Ik kreeg van de belastingdienst deze keer een leuk bericht n.l. dat de auto nu hij 25 jaar is geworden belastingvrij is. Een mooie gelegenheid om een LPG-installatie in te laten bouwen. Wat dus gebeurd is, zoals je ziet. Goed voor het milieu en de portemonnee en de motor loopt er (vooral koud) lekkerder op.

 

 

 

 

 

 Het is 23 mei 2009 en weer eens  tijd voor een sleuteldagbezoek van het 240-register. Dit keer bij Volvodealer Roosmalen in Waalwijk. Ik had niets te sleutelen maar wilde de onderkant en het remsysteem eens bekijken. En dat gaat met mijn gammele rug beter met een brug.  Grappige brug trouwens. Het lijkt wel of de auto nu robotpoten heeft gekregen. 

 

 

 

 

Op 10 juni 2011 moest de 240 even plaatsmaken voor een 544. Zoonlief ging namelijk trouwen en hij had als trouwauto een Volvo 544 uit 1962 geregeld. Dat was een hele leuke ontroerende verrassing voor mij.
De 240 volgt zijn 21 jaar oudere broer.
Ik moet natuurlijk wel op de foto met deze mooie auto. Dit is het prachtige bruidspaar.
Een mooi plaatje van twee familieleden. De 240 weerspiegelt in de glimmende 544-bumper

 

 

 

 

 

Nu we toch in de trouwsferen zijn: Onze fijne neef Berry ging ook trouwen en vroeg mij of de Volvo als trouwauto mocht dienen want ze wilde graag een oude auto als trouwauto en de trouw-themakleur was lichtblauw. Dat vond ik natuurlijk erg leuk en een eer.

De foto's zijn ook erg mooi geworden. Hier zijn er twee van.
 

 

 

 

 

30 jaar


Het is op deze foto 12 januari 2013.
Hij is nu dus 30 jaar geworden. Wat vliegt de tijd toch. Op naar de 35 jaar.

 

 

 

 

 

Het is weer gedaan met de belastingvrije pret. Ik mag vanaf februari 2014 weer de volle mep motorrijtuigen-belasting gaan betalen. En nu er een LPG-installatie in aanwezig is, is dat met € 366,-- per kwartaal (= € 1.464,-- per jaar !!) in verhouding tot de kilometers die ik rijd wel erg veel.  Misschien laat ik de LPG er dan maar weer uit halen. Nog even over nadenken.

 

 

 

 

 

 

Het is hier 27 september 2014 en ik kon weer eens een keer naar de jaarlijkse Volvo Klassieker Beurs . Jippie :-). Deze keer weer in het Autotron in Rosmalen. Dit jaar werd er door het Volvo240-260register gevierd dat 40 jaar geleden de eerste Volvo uit de 200-serie uit de fabriek rolde.  Ikzelf had ook wat te vieren want onze 240 is dit jaar 20 jaar bij ons.

 

 

 

 

 

 

 

 De onderkant wordt eerst door de Dintrol-specialist Sjaak van Aalst met hoge druk gereinigd en na het drogen grondig geïnspecteerd en bijgewerkt. Ook de holle ruimtes krijgen weer een "injectie".

 

 

 

 

 


28 augustus 2015
Wat ben ik nou weer aan het doen. Rijd ik rond met die grote vlaggen achterop de auto? Haha, nee hoor. Die vlaggen horen bij de chiropractor op de achtergrond. Hij probeert nog het één en ander aan mijn rug te fatsoeneren. Ik ga daardoor ook steeds meer de zetels in de 240 waarderen. Die zijn op zich ook al therapeutisch. Ze zitten als gegoten en ondersteunen je hele lichaam. Ik zou ze eigenlijk ook in de woonkamer moeten hebben. Nou, nu ik het zeg. Misschien wel een goed idee. 


 

 

 


Oktober 2015. Hij mocht weer voor de nu 2-jaarlijkse APK verschijnen. Dat doe ik al jaren bij Volvospecialist PG-auto's in Papendrecht. Goede service door vakkundige en vriendelijke monteurs. En lekkere koffie

En wat vervelend nou, weer niks kunnen vinden om af te keuren ;-)
PG auto's heeft natuurlijk ook een Facebook pagina. En daar hebben ze een foto van ons samen op gezet van toen ik daar was voor nieuwe banden.


 

 het keuzemenu:          
< De pagina met de Volvo 142 automaat uit 1968 van 1978 tot 1982. < De pagina met de Volvo 144 uit 1974 van 1982 tot 1994.
       
       
< Lachen om oude foto's van mij uit de "schoenendoos" en ontdek ook meteen mijn andere interesses. < Als Volvo-gek spaar ik natuurlijk ook Volvo miniaturen. Bekijk daar mijn verzameling.